
1. Teoria
Publicitat: Activitat comunicativa, encaminada a aconseguir uns objectius dintre la comercialització, procés de posar un producte en venda utilitzant el màrqueting. Investiga i analitza el públic i el context social, oral, visual i audiovisual.
Objectiu: persuadir: modificar el comportament de compra. Recursos racionals (denotatiu) i/o emotius (connotatiu).
Juga amb la identificació, l’impacte social
Què fan, a part de vendre? Creen: hàbits de consum, plaer, tendències, necessitats (racionals i emocionals) estils de vida, comportaments, estereotips (imatge o idea acceptada per un grup o societat, immutalbe; procedent de la reproducció d’imatges amb formes fixes, caràcters no mòbils, imatges mentals que mediatitzen la nostra relació amb la realitat i serveixen per analitzar i definir la realitat de forma general, creant accions de poder, donant arquetips i construint la idealització, els cànons de bellesa, i els valors socials. Ex de models femenins estereotipats “dona-objecte, femme fatale, femme-enfant, dona submisa” Ex de models masculins “home-objecte, home submís, dominador. Ex generals “joves, blancs, occidentals, semi-despullats, prims amb mirades perdudes o desafiants.”
Tenen en compte els rols socials (sexe, edat, estatus, racial, estètica)

DISSENY D’UN CARTELL amb figures retòriques.
https://codewebbarcelona.com/blog/mejores-carteles-2021-2022/
Vigilar les faltes ortogràfiques, la composició, el color, l’exportació a PDF
Metàfora ( traslladar el sentit propi del terme a un altre)
Personificació (atribuir qualitats humanes a éssers no racionals, objectes, fenòmens naturals,)




Hipèrbole (augmentar o disminuir una qualitat sobre quelcom, fent una exageració. )




El·lipsis (eliminació deliberada)



Diferents formes: nominació del producte, mostra la marca com a atribut, qualitats del producte, identificació.
A on apareixen? Correu directe, material al punt de venda, product placement, xarxes socials, TV, WEB, publicitat encoberta.
Campanyes: llançament, periòdiques, de reforç, precampanyes, contracampanyes…
Treballar la publicitat és treballar la forma, el concepte i el procés artístic:


Treballar la publicitat, també vol dir, sé conscients de la HISTÒRIA:
Babilònia, Egipcis, Pompeia: textos publicitaris
Grècia i Roma: amb música, suports de fusta, papir als murs.
Edat Mitjana: Xilografia
Impremta Gutenberg 1450.
Nicephore Niepce: fotografia 1816
Publicitat moderna: XVIII. EUA i Gran Bretanya: Revolució Industrial: surten agències, es valora la creativitat. Inclouen fotografies. Moviment Modernista: desenvolupament estètic de la publicitat (Tolousse Lautrec).
1930: Brain Storming
Després de la Segona Guerra Mundial: estudis de mercat
Catalunya capdavantera en el sector publicitari: estudis de publicitat amb anàlisis psicològica. Agències publicitàries
1895: AIDA (Atracció, Interès, Desig, Acció)
s.XX: neó, cine, TV
s.XXI: Internet, youtubers.

La publicitat + storytelling + retòrica visual + ambient media: PWP (gisela)
2. Identitat corporativa
Tota corporació, empresa, té una imatge identitària. La identitat corporativa doncs és trobar aquesta imatge amb un logo i un eslògan, triant la tipografia, el color, la forma i concepte més adequat.


Pràctica: Fes un Logo (https://www.photopea.com/) / canva.com
Pràctica: Incorpora un eslògan
Omple: Imatge / Tipografia del nom / Eslògan + correcció ortogràfica / Què incorporo de l’entorn? / Quins colors hi poso que tenen a veure amb el producte? / Per quin tipus de públic va dirigit el logo?
3. Envasos
1-Anàlisi de mercat amb el públic objectiu, recerca d’objectes existents.
2-Seleccionar la forma (prisma, piràmide, poliedre regular), fer proves amb 3D de la forma i el material (cartó, cartopluma, paper, cartolina, fusta…)
3-Seleccionar i provar el disseny gràfic
4-Dibuix del prototip amb cònica o isomètrica
5-Construcció de la maqueta
6-Anàlisi de mercat amb el públic objectiu. Validació i retocs.
4. Disseny Gràfic
El cartell: PWP cartell (gisela)
5. Imaginari col·lectiu: publicitat conscient, consens. El disseny audiovisual
Editar imatge i so: Enllaç a audiovisuals
Creació de realitats i opinions.
Veïnatge Universal (Marshall McLuhan) “concepte es refereix a la idea que a causa de la velocitat de les comunicacions tota la societat humana començaria a transformar-se, i es tornaria a l’estil de vida d’un vilatge o aldea, això és, el progrés tecnològic faria que totes les persones del planeta començarien a conèixer-se els uns als altres i a intercomunicar-se de manera instantània.”
La publicitat emocional vs racional.
https://ciutadaniacritica.wordpress.com/
Publicitat conscient:
Productes i medi ambient (Compra, llença, compra: https://www.youtube.com/watch?v=tylsU1UlUS4)
Publicitat encoberta (https://www.ccma.cat/tv3/alacarta/els-matins/menors-i-publicitat-encoberta-a-les-xarxes-socials/video/5989086/)
La publicitat pot vendre un món millor?
Sigues ciutadà crític:
I tu, quin diari compres? TV3. 30minuts
http://disenosocial.org/las-10-estrategias-de-manipulacion-mediatica/
Actua, TV i ràdios lliures… sigues agent de canvi.
TvLimón +info: article de María y Sarah Muñoz per escuelapopularcineytv
Simon Sinek: How great leaders inspire action:
Decisió per consens
Joc dels coixins! (dividir grup en 3, missió diferent)
Decisió per consens: tenir en compte la minoria que no està d’acord per millorar la proposta.
Sociocràcia “Govern entre socis”: manera de decidir o manera de governar que permet un grup (des d’una família, a un país) comportar-se com un organisme viu i autoorganitzar.
(és millor saber per avançat de què es parlarà “trucar o enviar email al grup perquè pugui començar a pensar”).
A l’hora de discutir: ronda de mig minut exposant.
Mans: 1: informació necessària / 2: Proposta clara / 3: Opinió
Rols: facilitador /escriptor d’acta / apuntador / temps / ambient emocional / papers de persones que no hi són.
…


.
Possibles pràctiques: anunci audiovisual de valors amb grup classe.
6. Disseny web
Amb google sites
7. Manual i Visual Thinking
Procés creatiu:
Visual thinking: eina per bolcar i manipular idees a través de dibuixos simples amb mapes: per entendre, definir objectius, identificar problemes, descobrir solucions, simular processos i generar noves idees.
El nostre cervell està dissenyat per entendre i processar imatges (menys esforç que textos). A l’entrar pels ulls i no només per la ment, es desperta la capacitat de comprensió i síntesis.
Manual Thinking: llibre amb material i propostes per utilitzar el visual thinking.
Guia per treballar amb visual thinking PDF (Gisela)
Altres recursos:
Publicitat en l’era digital: reflexions per a tots els públics:
Unitat didàctica 9. Això també és publicitat
Unitat didàctica 10. Saben el que volem?
Projecte d’aula 3. Anunciem valors!
Itinerari transversal. Perspectiva de gènere. Anuncis no sexistes