Aquesta pàgina web vol servir de guia i d’inspiració per acompanyar-te a fer un procés creatiu!
L’art per a explicar el que les paraules no poden dir…
Comença per aquestes 3 reflexions:
Què vull dir?
-
- vull “parlar” de mi
- vull “parlar” de la meva relació amb els altres…
- vull “parlar” de la meva relació amb el món… (Vols ser activista??!! Mira exemples)
- d’algun concepte? (amor, confinament, tristesa, medi ambient,…)
Com ho vull expressar? Mira les diferents disciplines!
- 1. El dibuix
- 2. La Fotografia
- 3. La Pintura i el gravat
- 4. 3D: l’escultura, la instal·lació, l’arquitectura
- 5. L’Acció i el cos
- 6. L’Audiovisual (vídeo)
- 7. La Poesia i el so
- 8. Multidisciplina
Un cop feta l’obra artística, la voldré compartir? i si és així, com?
-
- Format paper
- digital
- vídeo
- xarxes socials
- difusió local o premsa,….
__________________________
http://gabrielmoreno.com/ http://www.sergiomembrillas.com/ http://despau.com/ http://cghuerta.com/ (Carmen García Huerta) http://www.jorgearevalo.com/ http://www.mirkoilicillo.com/ http://www.anitakunz.com/ http://garybaseman.com/ http://www.christophniemann.com/ http://martinjarrie.com/ Pawel Kuczynski:

ANNA GARCIA PINEDA: El COLOR CARNE NO ÉS 1 COLOR:



Heather Hansen:
JULIEN DE CASABIANCA , OUTINGS PROJECT:
https://www.outings-project.org/gallery

- Autoretrat de gran format
- Retrat al estil Giacometti, només línies
- Il·lustra un llibre per dins, segons allò que et transmet
- Crea ciutats amb tinta xina o amb cartolines
- Busca una paret on t’agradaria fer un grafiti. Fes una foto i imprimeix-la a paper. A sobre la foto dibuixa-hi la teva idea.
- El color carn no és un color. Inspirat amb Anna Garcia Pineda i Angélica Dass
2. La Fotografia
Dina Goldstein / Princeses caigudes.
+info: http://www.fallenprincesses.com/flash/index.html
+info, article: http://www.naciodigital.cat/canaldigital/noticia/15640/princeses/caigudes
Beth Luna. Projecte de 14 anys buscant els arbres més antics i estranys:


Proyecto Toy Stories de Gabrielle Galimberti , en el que varios niños muestran las posesiones más valiosas que tienen en sus vidas: sus juguetes. Couch Surfers
Sophie Calle
Cuidi’s molt, 2007
(“Vaig rebre un missatge electrònic que em deia que tot s’havia acabat. No vaig saber com respondre. Era gairebé com si no s’adrecés a mi. S’acabava amb la frase “Cuidi’s molt”. I això vaig fer. Vaig demanar a 107 dones, elegides per la seva professió o les seves habilitats, que interpretessin la carta. Que l’analitzessin, la comentessin, la ballessin, la cantessin. L’esgotessin. que l’entenguessin per mi. Que la responguessin per mi. Era una menra de donar-me temps per tallar. Una manera de cuidar-me.”)
+info: http://www.theguardian.com/world/2007/jun/16/artnews.art
Mrs white, no more dreams of happy endings.
Angélica Dass. Humanae
“https://embed.ted.com/talks/lang/ca/angelica_dass_the_beauty_of_human_skin_in_every_color”
Toni Catany. El temps i les coses. Documental 54 min.
Possibles Pràctiques:
- foto + text
- Construcció del cos amb 10 fotografies de diferents zones del cos
- Llum i llarga exposició
- Fer un reportatge de la vida quotidiana de algun familiar.
- Transforma una imatge amb l’ajuda d’un programa d’edició
-
Retrats en llarga exposició. Relació entre el retratat i el retratista. Relació:el primer exposa tota la seva vida davant l’objectiu, el retratista ho capta en el temps breu de l’exposició fotogràfica. L’observador de la fotografia ho capta segons la seva experiència. La subjectivitat.
-
Fes Macrofotografies(el petit pot ser molt gran)Fes fotografies que facin impressió que l’ésser humà és molt petit (el gran pot ser molt petit
3. La Pintura i el Gravat
LITA CABELLUT
ESTEFANÍA URRUTIA
En la seva pintura, Estefanía Urrutia, busca l’absència, la poètica de la solitud i el buit. Se sent atreta per les portes misterioses, la bellesa de les coses senzilles i quotidianes, els llocs del record, antics i solitaris, i també el silenci que desprenen certs espais que l’envolten.
Es recrea en els jocs de llum i en els matisos, recreant la realitat i el color. L’espectador sembla poder observar sense ser vist aquests espais de vegades buits, de vegades amb personatges en actitud de recolliment i solitud.
Les seves obres són com una finestra oberta a un espai de calma i quietud, d’intimitat i silenci, on el temps sembla que s’hagi detingut.
Art Surprise project: petita peça de fusta amb pintura.
visita virtual al MNAC
https://artsandculture.google.com/partner/museu-nacional-dart-de-catalunya?hl=es
Catàleg raonat Salvador Dalí.
https://www.salvador-dali.org/ca/obra/cataleg-raonat-pintures/
Possibles pràctiques:
-
Art Surprise. Taluó de 8 x 5cm i 1cm de profun. amb pintura+ capsa. Regala art.
- Pràctica: fes una taca, doblega el full per la meitat, calcant la taca a l’altre costat. Un cop sec, fes-hi el dibuix que hi vegis.
- Gravat del teu animal favorit + frase que el defineixi
- Reflexos en l’aigua(mirall/ones)
-
Fem una exposició col·lectiva, des de principi a fi: Idea, Muntar tela, Pintar, Marketing, Muntar expo, Inauguració
4. 3D: l’escultura, la instal·lació, l’arquitectura
Louise Bourgeois (mujer araña)
Experimentar amb materials com: filferro, paper, cartró, cartró pluma, fang, reciclat…
Estudi del 3D, aplicació contextualitzada a un lloc: reciclart, landart, decoració urbana,…
Jaume Plensa
Possibles pràctiques:
- FANG les textures i el jo. Peça lliure amb explicació
- FANG peça en construcció-relació (ulls tancats)
- Reciclaart, creació d’una obra-concepte amb la multiplicació d’un element reciclat
- BODY MAP, creació del teu cos a terra amb materials naturals, identitat
-
PAPER, l’edifici +article: Ma Yansong
- LA BIBLIOTECA, com hauria de ser? Imaginem en cartropluma
- Projecte: Elements
5. L’Acció i el cos
El moviment amb el so, el moviment lliure. Flashmov, manifestacions, performance, dansa contemporània, clàssica, breakdance,…
Teatre: Gènere literari que representa fets reals o imaginaris, en un espai concret, davant d’un públic.
https://prezi.com/xqt1fae26ien/el-teatre-definicio/#
Dansa: La dansa és un art consistent en expressar-se mitjançant desplaçaments i moviments del cos. Es fa servir bé com a forma d’expressió, bé com a interacció social o bé pot estar present en actes espirituals o en altres tipus d’actuacions artístiques. *Wiki
Performance: És un presentar, no un representar. Recollir allò que sents i expressar-ho amb el cos, amb les mans, amb la cara… Portant l’acció a espais públics.
Art contemporani. SoundPainting. Arnau Millà
Possibles pràctiques:
- Creació d’una coreografia amb moviments quotidians
- Porta de casa teva un element que t’agradi molt, fes una peça performativa amb aquest element (3 min.)
-
Exercicis de consciència corporal i expressió: caminar i mirar els ulls, pinzell, llop mata vilatans, maniquí, representació musical d’escena divertida de la teva vida, l’autoestopista i el taxi, fer poema entre grup i representar-lo, tots d’esquenes i qui es gira explica història,..
- Música i Art. Explora, experimenta.
6. L’Audiovisual (vídeo)
L’art d’explicar històries.”El present crea el passat i no a l’inrevés”
Sabem la història de la humanitat perquè ens l’expliquen, i la sabem perquè alguna persona l’ha escrit. L’escriptura sempre és subjectiva, per tant, quan escrivim, hi deixem a dins la nostra manera de veure les coses, i també de pensar-les. El fet d’escriure, de parlar i d’explicar té molt de poder. Només cal veure com ens influeixen els mitjans de comunicació (ex: televisions, revistes, diaris, ràdio…) ara vivim en una època que tenim la sort de tenir internet “lliure”. Amb internet, la gent té la possibilitat d’explicar les coses tal com les veu, o tal com les pensa, i per tant, les persones hem passat a poder expressar-nos, i poder aprendre i informar-nos a través de canals alternatius als d’abans. Gran exemple la wikipedia.. Per tant, si tots podem dir la nostra, ara és el moment de saber què és important per nosaltres, saber què volem dir, saber com participar en aquest món i convertir-nos en agents de canvi.
Plans, angles, enquadraments, camp, muntatge...http://www.aulamedia.org/ ha creat aquest bloc on pots aprendre: punts de vista, moviments de càmera, enquadrament, plans, el camp, muntatge i il·luminació.
El guió:
Plantilla per a fer guions “gisela”
Realització d’un guió a partir d’un text “xtec”
Storyboard:
Programes:
MOVIE MAKER “guia feta per Gisela Arimany”
PREMIER PRO “tutorial youtube”
FINAL CUT “tutorial apple esfera”
WE VIDEO APP DE GOOGLE DRIVE “tutorial youtube angles”
Llocs on trobar música lliure de Drets d’Autor:
Llocs web on mirar curts:
http://www.adnstream.com/canal/Cortometrajes/,
http://www.rtve.es/alacarta/videos/somos-cortos/
http://www.jamesonnotodofilmfest.com/
Videoart:Creació d’una peça de vídeo composta d’imatges amb moviment i so. Pot prescindir de diàlegs, d’actors, de narrativa i del propi so.
Stopmotion: tècnica d’animació que consisteix a capturar fotografies consecutives d’un objecte movent-lo una mica entre fotografia i fotografia de manera que, visualitzant-les ràpidament, hom creu que l’objecte es mou.
Lipdub: és un tipus de vídeo que combina sincronització labial i doblatge d’àudio per fer un vídeo de música.
Dancedub: vídeo on tot un grup balla per aconseguir un vídeo de música.
Documental: gènere cinematogràfic i televisat, realitzat amb imatges preses de la realitat.[2] L’organització i estructura d’imatges, sons (textos i entrevistes) segons el punt de vista de l’autor determina el tipus de documentari.
Ficció: La ficció en l’art, és la creació de móns i històries imaginàries sobretot la literatura i les arts audiovisuals.[1] Aquests mons tenen els seus propis personatges i regles de versemblança, amb un grau variable de realisme, sigui perquè prenen alguns elements de referència de la realitat, sigui perquè la contradiuen o transformen.
Flashmob: és una acció organitzada en la qual un gran grup de persones es reuneix de sobte en un lloc públic, realitza quelcom una mica inusual i després es dispersa ràpidament. Solen convocar-se a través dels mitjans telemàtics (mòbils i Internet i en la major part dels casos, no tenen cap objectiu més que l’entreteniment, però poden convocar-se també amb objectius polítics, reivindicatius, solidaris[1][2] o publicitaris.[3]
audiovisuals:
Levitating by Aideen Barry from Stomper on Vimeo.
rosa/rosa/pink from un ventilador on Vimeo.
sleeping giants from aideenbarry on Vimeo.
Possibles pràctiques:
- La persona imaginada. Crea un personatge
- Es pacten 5 preguntes, i es fan a cada un de la classe.
- Parlant de mi..Fes un autoretrat amb vídeo
- utilització dels Drets Humans per a realització d’un vídeo. Declaració Universal dels Drets Humans. Enllaç1. Declaració Universal dels Drets Humans. Enllaç2
—————————————————————–
-
Projecte AUDIOVISUAL:
1.Busca en un diari, retalla i enganxa en un full: Angles: picat, contrapicat, zenital i normal. Plans: primer pla, pla detall, pla mig, pla americà, pla senser, pla conjunt, pla general, gran pla general.
2.Una història, a través del còmic, de 7 vinyetes on cada vinyeta tingui un pla diferent, i on apareguin tots els angles.
3.Utilitzant l’estructura del viatge de l’heroi. Inventa’t un guió per a un curt. Amb plantilla.
4.En parelles, escull un conflicte dramàtic, i escriu un guió. Amb plantilla
5.Lliure!, crea un guió per realitzar-lo. Tingues en compte les persones que coneixes per actuar, i els recursos que tens, que pugui ser real, ja que ho serà!
6.Inventem un tema per posar-nos d’acord, amb la decisió per consens.
7.Presentació dels guions, escollir per consens si es pot, entre tots quina idea volem per a fer el curt.
Figures: Director, càmera, producció materials, producció pactes, estètica, editor, fotografia/localització, música…
8.Repartim guio, i fem storyboard entre tots
9.PLA DE RODATGE: Repartim i dividim l’storyboard per dies de rodatge, i especifiquem necessitats.
Ex:
Dia 1 rodatge exterior (seqüència 3, 4) + necessitats (actors/material escènic…)
Dia 2 rodatge cuina (seqüència 8, 9) + necessitats (actors/material escènic…)
10.PLA D’EDICIÓ: L’encarregat d’edició comença a muntar el curtmetratge, cada dia tindrà un ajudant diferent, per tal que tots entenguin com s’utilitza un editor de vídeo.
7. La Poesia i el So
https://embed-ssl.ted.com/talks/oscar_schwartz_can_a_computer_write_poetry.html
Algunes Dones Poetes: Felícia Fuster, Marta Pessarrodona, Alejanda Pizarnik, Tónia Passola, Rosa Leveroni…
Possibles pràctiques:
- Jocs poètics, poesia automàtica: canvi de lloc, poema amb tema, poema a frases, poema-performat al lloc, poema caminant, …
- Creació de Rap (lletra amb música donada, creació de bases, rap a duo “un canta i l’altre fa el ritme”, …)
- Experimentació amb la veu: utilització del pedal de guitarra
- Experimentació amb el so: exercici amb so en “live”
- Creació sonora amb programes
8. Multidisciplinari, activisme
Projecte Activista: Pensa un projecte activista que t’agradaria fer. Explica’l.
Explicació teòrica: el perquè, la descripció, els objectius, el context, els recursos humans i materials…
Explicació gràfica: esbós a llapis o a ordinador, 5 fotografies que s’assemblin al projecte proposta, descripció de 3 artistes que treballin amb projectes semblants al teu, i els seus treballs.
Exemples de temes: (social, cultural, emocional, paisatge o medi ambient,…)
Exemples de tècniques: pintura (mural, graffiti, exposició..), disseny (cartell, web, flyers,…), instal·lacions (land art, decoració urbana…), audiovisuals (stopmotion, lipdub, vídeo, videoclip, web,…), acció (performance, flashmob, manifestacions, teatre, trobades,…)
______________________________________________________________________________________________
Sigues Activista! Sigues agent del canvi!
childrens see, childrens do
EVERYDAY REBELLION. (Everyday Rebellion is a cross-media documentary about creative forms of nonviolent protest and civil disobedience worldwide*) Web site:http://www.everydayrebellion.net/
INSIDEOUTPROJECT. Giving identity and taking fisical space. GRAFFITI / web site: http://www.insideoutproject.net/en / trailer: http://www.insideoutproject.net/en/the-movie / 13min.Film / http://www.social-animals.net/en/
GLOBAL POWER SHIFT (international climate movement) / web site: http://globalpowershift.org/
GREENPEACE (Inspiring Action) (ecologistes, pau, acció, agricultura, sostenibilitat..) / web site: http://www.greenpeace.org /
YOU’RE NOT ALONE TURKEY (support towards the Turkish people claiming their rights in cities all over Turkey)
AN INTERPRETIVE DANCE FOR MY BOSS SET TO KANYE WEST’S GONE
MAINA: the little bride. India
AARON SWARTZ. (Creative Commons…)
Loving Son Makes This Video To Help His Mom Find A Boyfriend
UNICEF Hay niños que juegan a ser invisibles por miedo a ser maltratados
“Actuar Como Niña” Cobra Un Nuevo Significado Con Estas Asombrosas Respuestas
Posa el teu gra de sorra: Feminisme
Altres:
Sigues, regala’t art i respira veritat.
T’animo que facis un treball de recerca dins teu i extreguis en forma creativa alguna reflexió, pensament o imatge que tinguis per compartir.
Seré molt feliç de veure-la, si vols compartir-la amb mi!: gariman2@xtec.cat