Dansa

 

“I’m not interested in how people move, but what moves them.”

Pina Bausch

Compendre.

La natura sovint diu que la mort regna arreu

però tot el que es veu és viu.

Els homes fan esforços per compendre i al cap-

davall és el que es viu que es veu.

I és que tot el que és viu és veu.

Enric Casasses

 

 

ÍNDEX

  1. Història de la dansa
  2. La dansa contemporània vista des de punts de vista dels professionals
  3. Vídeo-Dansa
  4. Exemples de coreografies
  5. Companyies
  6. Vídeos Musicals
  7. Exercicis
  8. Percussió
  9. Competències, continguts, criteris d’avaluació

 

1. Història de la dansa

Bàrbara Raubert

Isadora Duncan”dansa lliure”

Mary Wigman “dansa expressionista”

Martha Graham”modern dance + problemàtiques socials + tècnica dansa contemporània”

Merce Cunningham”abstracció pura+joc+no frontalitat”

Pina Baush “dansa teatre+experiències vitals dels ballarins”

Postmodern dance”inclouen no-professionals, persones amb discapacitats, tecnologia…” la dansa d’ara és una hibridació de totes les tècniques, arguments i no-arguments, i estètiques.

 

2. La dansa contemporània vista des de punts de vista dels professionals, ballarins, coreògrafs, artistes

Cesc Gelabert

1r: fes un dibuix abstracte al full.

2n: Toni Mira

Suite TOC. Clara Peya.

Les Impuxibles

El treball de Rosalía: https://www.youtube.com/watch?v=Nl9OYWSrAaI

Federica Porello i Xavi Moreno

 

3. Vídeo Dansa

Vídeodansa per Clàudia Brufau

And So Say All of Us

Antartica the first dance

ASA – L’Appel à la Danse au Sénégal 

Les Impuxibles

Max Cooper ft Samad Khan. Interpretació amb dansa

 

 

4. Exemples de coreografies

Les Impuxibles 8M

Lali Ayguadé

Indans dansa

Rosas

El Encierro

Duo

Mirror

 

5. Algunes companyies de dansa

La Veronal

La Veronal

Sergei Polunin

Fattoria Vittadini

Hurycan

Mal Pelo

Kukai dantza

FRAMES

MuMusic

Angels Margarit

Sol Picó

 

6. Vídeos Musicals

Radiohead

Guillem Roma

OK GO

Beyonce

Pink

Tune Yards

Kiesza

Janell

Sia

 

7. Exercicis

Drawing dancing: https://es-la.facebook.com/segnimossi/videos/1641679745913490/

OSHO Kundalini Meditation

OSHO Dynamic Meditation

THE COSMIC WALK

Joc dels maniquins (deixa que el cos te’l mogui un altre)

Joc posar-se enmig de dues persones.

Consciència del cos intern: ossos, músculs, tendons, pell

Cosciència de ritme (lent, ràpid..)

DOSSIER PDF d’exercici d’Expressió corporal, tècniques de veu, improvisació, jocs de

confiança, interpretació: https://docs.google.com/a/xtec.cat/viewer?a=v&pid=sites&srcid=eHRlYy5jYXR8dGVhdHJlLW11c2ljYXxneDoyNzEzYmVhNTg1YmM0MTVj 

PDF de veu i respiració https://docs.google.com/a/xtec.cat/viewer?a=v&pid=sites&srcid=eHRlYy5jYXR8dGVhdHJlLW11c2ljYXxneDozOGUwYTc3OTE5MjNmZGY4

2 hores: Composar una coreografia partint de gestos quotidians: cada persona es pensa un gest que duri 4 temps. Per parelles s’ensenyen el gest i els uneixen: tindran 8 temps de coreografia. 

S’ajunten en grups de 4 i tindran 16 temps de coreografia i així fins fer 2 grans grups, o un sol gran grup amb una coreo.

Jugar amb ritmes (lent / ràpid) (gran / petit) (aire / pesat)

El mirall 

Representar un conte

Proposar escenari i improvisar “amb o sense poder-ho preparar prèviament” “amb o sense gest obligat” (taller de cotxes, autopista, restaurant, bosc)

Mímica a càmera lenta d’algun ofici i fer-ho a l’hora amb un grup de 4. 

Creació del bosc d’estàtues: es posa una primera estàtua i els artistes han d’anar posant cada vegada més estàtues. Treballem la composició espaial

Creació del bosc de les estàtues parlants: es posa una primera persona que va fent i han d’anar entrant les altres persones a escena. Només es pot entrar i sortir quan alguna persona surt d’escena. Treballem la composició conceptual de construir una història.

Fer veure que juguem a un joc de pilota, sense pilota. Treballem les metàfores a través del cos

La diagonal: travessar la sala en diagonal, escenificant una escena quotidiana “individualment” treballem la composició espaial, el cos i el teatre.

Danses del món: cada grup tria un continent i en representa una dansa 

  • EUA: break dance, haway, hip-hop, indigena, tribus, county, llatinoamericanes i caribe. 
  • ASIA: Israel samoth, dansa àrab, nihon buyou de japó, índia i bharatanatyam, kathak, bollywood, dansa del ventre, danza león.
  • ÀFRICA: sud àfrica amb gumboot isicathlo, Costa Marfil caçadors, kenia i tanzania amb masais, Ghana amb klama
  • EUROPA: Rumanía alunelul, tirolesca, bèlgica amb dansa del Ramón, França bardoise, flamenc a espanya, grècia pera stous, pera kambous. Itàlia amb trantella, dinamarca amb siete saltos, rusia amb troika.
  • OCEANIA: australia, Nova Zelanda amb Maoris. Papua

Valora: presentació de la dansa, vestuari, escenografia, coreografia, resultat final, expressió, treball al grup, actitud.

 

8. Percussió Corporal

https://www.youtube.com/watch?v=LDqAkT474XY (profe de música)

https://www.youtube.com/watch?v=rOj1D8gWBjY (mayumanà)

https://www.youtube.com/watch?v=MOIxMSz8OaM (percussió a casa)

https://www.youtube.com/watch?v=wqdJzZya898 (pecussió amb gots)

https://m.youtube.com/watch?v=vD-hsIhljnM (percu cuina)

Fes un vídeo d’un minut més o menys que hi hagi percussió corporal i/o amb objectes.

9. Competències, continguts i objectius de l’escenografia i la dansa:

Quines són les competències?

  • la competència artística i cultural
  • la competència comunicativa lingüística i audiovisual.

Quins són els continguts?

  • El món de les arts escèniques i la dansa 
  • Relacionar i interpretar
  • Comunicar i expressar
  • Context social i cultural

Quins són els objectius de la matèria optativa?

  • Identificar, comprendre i explicar els diferents llenguatges escènics.
  • Dissenyar i/o participar en projectes de creació i difusió escènica, assumint diferents rols.
  • Mostrar físicament, en relació amb les diferents arts escèniques, alguns hàbits o comportaments que millorin el desenvolupament físic i artístic.
  • Relacionar els gestos i moviments habituals, i els principals esforços o postures dels diferents tipus d’arts escèniques i de la dansa.
  • Comentar peces teatrals, musicals i coreogràfiques, emprant la terminologia adequada, mostrant respecte i rigor, tenint en compte el valor artístic i el context.
  • Interpretar en grup diferents danses a través de l’aprenentatge de coreografies.
  • Demostrar capacitat per improvisar una seqüència de moviments, lliures o amb una finalitat determinada, i valorar la importància de la improvisació en el teatre i en la dansa.

VÍDEO: “Nuestro miedo más profundo no es creer que somos ineptos, nuestro miedo más profundo es saber que somos poderosos sin medida”. CULTURA COLECTIVA