“I’m not interested in how people move, but what moves them.”
Pina Bausch
Compendre.
La natura sovint diu que la mort regna arreu
però tot el que es veu és viu.
Els homes fan esforços per compendre i al cap-
davall és el que es viu que es veu.
I és que tot el que és viu és veu.
ÍNDEX
- Història de la dansa
- La dansa contemporània vista des de punts de vista dels professionals
- Vídeo-Dansa
- Exemples de coreografies
- Companyies
- Vídeos Musicals
- Exercicis
- Percussió
- Competències, continguts, criteris d’avaluació
1. Història de la dansa
Bàrbara Raubert
Isadora Duncan”dansa lliure”
Mary Wigman “dansa expressionista”
Martha Graham”modern dance + problemàtiques socials + tècnica dansa contemporània”
Merce Cunningham”abstracció pura+joc+no frontalitat”
Pina Baush “dansa teatre+experiències vitals dels ballarins”
Postmodern dance”inclouen no-professionals, persones amb discapacitats, tecnologia…” la dansa d’ara és una hibridació de totes les tècniques, arguments i no-arguments, i estètiques.
2. La dansa contemporània vista des de punts de vista dels professionals, ballarins, coreògrafs, artistes
Cesc Gelabert
1r: fes un dibuix abstracte al full.
2n: Toni Mira
Suite TOC. Clara Peya.
Les Impuxibles
El treball de Rosalía: https://www.youtube.com/watch?v=Nl9OYWSrAaI
Federica Porello i Xavi Moreno
3. Vídeo Dansa
Vídeodansa per Clàudia Brufau
And So Say All of Us
Antartica the first dance
ASA – L’Appel à la Danse au Sénégal
Les Impuxibles
Max Cooper ft Samad Khan. Interpretació amb dansa
4. Exemples de coreografies
Les Impuxibles 8M
Lali Ayguadé
Indans dansa
Rosas
El Encierro
Duo
Mirror
5. Algunes companyies de dansa
La Veronal
La Veronal
Sergei Polunin
Hurycan
Mal Pelo
Kukai dantza
FRAMES
MuMusic
Angels Margarit
Sol Picó
6. Vídeos Musicals
Radiohead
Guillem Roma
OK GO
Beyonce
Pink
Tune Yards
Kiesza
Janell
Sia
7. Exercicis
Drawing dancing: https://es-la.facebook.com/segnimossi/videos/1641679745913490/
Joc dels maniquins (deixa que el cos te’l mogui un altre)
Joc posar-se enmig de dues persones.
Consciència del cos intern: ossos, músculs, tendons, pell
Cosciència de ritme (lent, ràpid..)
DOSSIER PDF d’exercici d’Expressió corporal, tècniques de veu, improvisació, jocs de
confiança, interpretació: https://docs.google.com/a/xtec.cat/viewer?a=v&pid=sites&srcid=eHRlYy5jYXR8dGVhdHJlLW11c2ljYXxneDoyNzEzYmVhNTg1YmM0MTVj
PDF de veu i respiració https://docs.google.com/a/xtec.cat/viewer?a=v&pid=sites&srcid=eHRlYy5jYXR8dGVhdHJlLW11c2ljYXxneDozOGUwYTc3OTE5MjNmZGY4
2 hores: Composar una coreografia partint de gestos quotidians: cada persona es pensa un gest que duri 4 temps. Per parelles s’ensenyen el gest i els uneixen: tindran 8 temps de coreografia.
S’ajunten en grups de 4 i tindran 16 temps de coreografia i així fins fer 2 grans grups, o un sol gran grup amb una coreo.
Jugar amb ritmes (lent / ràpid) (gran / petit) (aire / pesat)
El mirall
Representar un conte
Proposar escenari i improvisar “amb o sense poder-ho preparar prèviament” “amb o sense gest obligat” (taller de cotxes, autopista, restaurant, bosc)
Mímica a càmera lenta d’algun ofici i fer-ho a l’hora amb un grup de 4.
Creació del bosc d’estàtues: es posa una primera estàtua i els artistes han d’anar posant cada vegada més estàtues. Treballem la composició espaial
Creació del bosc de les estàtues parlants: es posa una primera persona que va fent i han d’anar entrant les altres persones a escena. Només es pot entrar i sortir quan alguna persona surt d’escena. Treballem la composició conceptual de construir una història.
Fer veure que juguem a un joc de pilota, sense pilota. Treballem les metàfores a través del cos
La diagonal: travessar la sala en diagonal, escenificant una escena quotidiana “individualment” treballem la composició espaial, el cos i el teatre.
Danses del món: cada grup tria un continent i en representa una dansa
- EUA: break dance, haway, hip-hop, indigena, tribus, county, llatinoamericanes i caribe.
- ASIA: Israel samoth, dansa àrab, nihon buyou de japó, índia i bharatanatyam, kathak, bollywood, dansa del ventre, danza león.
- ÀFRICA: sud àfrica amb gumboot isicathlo, Costa Marfil caçadors, kenia i tanzania amb masais, Ghana amb klama
- EUROPA: Rumanía alunelul, tirolesca, bèlgica amb dansa del Ramón, França bardoise, flamenc a espanya, grècia pera stous, pera kambous. Itàlia amb trantella, dinamarca amb siete saltos, rusia amb troika.
- OCEANIA: australia, Nova Zelanda amb Maoris. Papua
Valora: presentació de la dansa, vestuari, escenografia, coreografia, resultat final, expressió, treball al grup, actitud.
8. Percussió Corporal
https://www.youtube.com/watch?v=LDqAkT474XY (profe de música)
https://www.youtube.com/watch?v=rOj1D8gWBjY (mayumanà)
https://www.youtube.com/watch?v=MOIxMSz8OaM (percussió a casa)
https://www.youtube.com/watch?v=wqdJzZya898 (pecussió amb gots)
https://m.youtube.com/watch?v=vD-hsIhljnM (percu cuina)
Fes un vídeo d’un minut més o menys que hi hagi percussió corporal i/o amb objectes.
9. Competències, continguts i objectius de l’escenografia i la dansa:
Quines són les competències?
- la competència artística i cultural
- la competència comunicativa lingüística i audiovisual.
Quins són els continguts?
- El món de les arts escèniques i la dansa
- Relacionar i interpretar
- Comunicar i expressar
- Context social i cultural
Quins són els objectius de la matèria optativa?
- Identificar, comprendre i explicar els diferents llenguatges escènics.
- Dissenyar i/o participar en projectes de creació i difusió escènica, assumint diferents rols.
- Mostrar físicament, en relació amb les diferents arts escèniques, alguns hàbits o comportaments que millorin el desenvolupament físic i artístic.
- Relacionar els gestos i moviments habituals, i els principals esforços o postures dels diferents tipus d’arts escèniques i de la dansa.
- Comentar peces teatrals, musicals i coreogràfiques, emprant la terminologia adequada, mostrant respecte i rigor, tenint en compte el valor artístic i el context.
- Interpretar en grup diferents danses a través de l’aprenentatge de coreografies.
- Demostrar capacitat per improvisar una seqüència de moviments, lliures o amb una finalitat determinada, i valorar la importància de la improvisació en el teatre i en la dansa.