Bàsic

Escalfament:

  • troba el teu Esperit Creatiu (visualització) + dibuixa’l
  • Inventa Metàfores + escriptura creativa en frases + performance
  • Exercici d’escriptura lliure
  • grup + poema + actuació
  • poema en moviment

(Exercicis extrets de PYE Partners for Youth Empowerment. Facilitacion Creativa)

______________

sistema de les arts

Art, artesania i disseny. Definició dels conceptes.

La Percepció. (sentits + cultura)

Els 5 sentits

La cultura

“La cultura és la creació i realització de valors, normes i béns materials per l’ésser humà. Es pot referir a un període històric o àmbit geogràfic determinat (cultura del Renaixement, cultura catalana);[1] també pot referir-se alhora a tot allò que fa una persona culta i als sentiments o costums d’un poble com a grup. Es pot definir des d’una aproximació axiològica o descriptiva, que es mou entre les oposicions cultura/natura o cultura/societat” Wiki”

La realitat i la seva imatge

Despertar la mirada

Veure: aplicar el sentit de la vista sobre les coses que ens envolten (acte involuntari)

Mirar: fixar la vista sobre una cosa que ens interessa, aïllant-la del seu entorn (acte voluntari)

Percebre: copsar i retenir les característiques d’allò que rebem a través dels nostres sentits i transformar-lo en informació.

Sentits + cultura: percepció.

El dibuix com a eina x aprendre a mirar. Tothom sap dibuixar, és un llenguatge més.

No tots veiem el mateix (germans Lumière: Arribada del tren a l’estació de l’any 1895)


L’art com a mirada fèrtil, ens ajuda a veure les coses quotidianes des d’un altre punt de vista, o des de una nova perspectiva.

Claude Monet. Impressió del sol naixent. (1872) / Marcel Duchamp. Font (1971).

Imatges ambigües:

imatges ambigues3

imatges ambigues

imatges ambigues1

 

Il·lusions òptiques:

illusions1

 

ilusions optiques2

ilusions optiques3

1ilusionsoptiques.jpeg

il.lusions optiques

Figures impossibles:

figurafigura1figura2figura3

Maurits Cornelis Escher :figura5figura6

El dibuix.

https://teresajounou.files.wordpress.com/2012/07/hemisferios1.jpg?w=1040

L’hemisferi esquerre és més analític, és l’encarregat de la part més racional, la lògica, treballa amb paraules, és més rígid, etc. En canvi, l’hemisferi dret és més holístic, s’encarrega de les funcions creatives, és més intuïtiu, perceptiu, treballa amb llenguatge metafòric i simbòlic, amb imatges, és més flexible, etc.* (extret de TeresaJou)

Dossier Betty Edwards (Drawing on the right side of the brain):

-cara/copa // cara/copa monstre

-dibuix invertit

-aprendre a mirar contorn: mà sense mirar

-objecte natural (verdura / fruita)

-paper arrugat / mà mirant 30% al paper

-objecte natural (excurssió)

-sabates de cordons

-mà agafant un bolígraf, mirant 60% al paper + clarobscurs

Dossier Betty Edwards. Explicació

Visalització Walk into the forest

 

La composició.

Ordre!

Elements de la composició: (eixos o esquemes de la composició / format / figura o fons / pes o equilibri / simetria / ritme o moviment / proporció)

Resultat d'imatges de esquema de composiciónesquema de composició

composicióhcomposicióhformat

Resultat d'imatges de figura fonsfigura / fons

Pes visual: (+ a dalt, + a la dreta / color, grandària, to)

Resultat d'imatges de pes visual

Resultat d'imatges de pes visual color

Resultat d'imatges de pes visual grandariasegons grandària

Resultat d'imatges de el to del color

Resultat d'imatges de el to i la composició

Equilibri (eix de simetria, simetria axial,  simetria central)

Resultat d'imatges de simetria axialResultat d'imatges de simetria central

Ritme o moviment: estàtica, dinàmica

composicióhocomposicióhevertical, horitzontal

 

Ritme (moviment amb repetició d’elements)

Resultat d'imatges de ritme visual

Proporció (8 caps)

Resultat d'imatges de proporció

Els elements bàsics.

0. El suport.

       2D: paper “cartolina, vegetal, aquarel·la, cartró,… / paret / terra

       3D: espai tipus capsa / habitació / edifici…

0. L’eina (llapis)

….4H, 3H, 2H, HB, 2B, 3B, 4B….

1. El punt.

       Element geomètric més bàsic.

       Puntillisme : mescla òptica : el pixel

2. La línia.

       Successió de punts

       Determina formes i espais

       Es pot representar objectes o idees que encara no existeixen

       Fa més comprensible l’estudi científic (dibuix més clar que fotografia)

Tipus de línies.

       Geomètriques (rectes, corbes, trencades)

con

       A mà alçada

Formes de línies:

       Horitzontal, vertical, obliqua, corba

3. El pla.

       Un contorn determina un pla

       Un pla té dues dimensions

Plans demostrats amb formes:

       Geomètriques (quadrat, triangle, circumferència)

       Orgàniques (contorn lliure)

4. La textura.

        Artificial / Natural

        S’aconsegueix amb línies, frottage, collage, ombres (pròpia / auto-projectada / projectada),…

5. La proporció.

        La relació existent entre les diferents parts d’un tot o d’aquestes parts amb un conjunt.

6. La tipografia.

        “L’art de col·locar correctament el material d’imprimir, d’acord amb un propòsit específic: el de col·locar les lletres, repartir l’espai i organitzar els tipus amb vista a prestar al lector la màxima ajuda per la comprensió del text.”

— Stanley Morison, First principles of typography (1929)

Possibles Pràctiques:

Puntillisme: dibuixar amb punts de color, pintar amb punts de color i no amb línies
Contorn: descobrir que hi ha línies de contorn interiors que ens serviran per donar detall
Làmpades: creació de 3D amb l’ombra, saber d’on ve la llum per expressar realitat
Frottage: unificació d’idea, despertar l’imaginari, aprendre crear textures
Dinosaure: aprendre a ampliar dibuixos tenint el compte les proporcions, visió global del dibuix
Tipografia: veure les qualitats de les diferents tipografies: suaus, agressives, antigues, elegants…

homecavall

Captura de pantalla 2016-06-29 a las 13.33.43.png

La llum i el color.

llum1

Mescla Subtractiva: CMYK: cian, magenta, yellow, blak (impressores)

Mescla Additiva: RGB: red, green, blue (digital)

 

To: el color ex: vermell

Saturació: puresa de color (sense blanc, ni negre)

Valor: lluminositat d’un color respecte a un altre

escala1

Temperatura: càlids, freds

freds_calids

Harmonia i contrast: harmònics es toquen, contrastats de punta a punta del cercle cromàtic.

harmonico

 

Possibles Pràctiques:
Roda del Color: creació de tots els colors utilitzant només els primaris
Saturació del Color: degradats de colors, harmònics i contrastats

escala

La Psicologia del color

La psicologia del color. PWP

Possibles Pràctiques:
3h Colors freds o càlids: aplicació de la gamma de colors freds o càlids, còpia d’imatge
2h Harmònics en el paisatge: utilització dels colors harmònics en paisatge
2h Complementaris: retrat
3h Fotomuntatge: aplicació de tot l’après fins ara

hometriangles

Funcions dels missatges visuals: expressiu, estètic, informatiu, persuasiu o exhortatiu.

saturno

expressiu: expressa les emocions

 

 

 

 

 

Noire et Blanche, 1926

Noire et Blanche, 1926 Photo de Man Ray

 

 

estètic: ensenya bellesa

 

 

 

map

 

 

informatiu: informa

 

maps3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Exhortatiu: Intenta convèncer, modifica conducta.

 

 

 

 

 

maps2

Emissor, missatge (forma i contingut) i receptor.

Emissor: qui fa el missatge

Missatge (Forma): és la manera com el missatge es presentat: colors, formes, textures….

Missatge (Contingut): és allò que s’està expressant en el missatge, el que es vol dir, i com ho diu.

Receptor: Públic Objectiu: qui rep el missatge (conductors, gent jove,…)

anunci1anunci2anunci3anunci4anunci5

Plans, angles i profunditat.

encuadre-y-angulos-de-vision-2-638.jpg

 

angulos

Plans i angles

El cómic i l’Storyboard.

visual-i-plastica-eso-1-el-cmic-7-638bafarada-5.jpg

posiciones-comunes0308b09fcfca20ef60546eb46d12ac6aaef0

Kenneth_chan_storyboard001.jpeg

Possibles pràctiques:

Crear persones / Crear expressions / Crear paisatges.

Elements del llenguatge del còmic: vinyeta, bafarada, cartutx, onomatopeies, metàfores visuals, línies cinètiques.

DIBUIX: còmic de 2 personatges, 6 plans, 2 angles, paisatge. / FOTOGRAFIA.

VÍDEO: emoticones / walk into the fortest / Utilització del document word amb fotografies.

Storyboard donat el guió.

El viatge de l’Heroi (amb cartes tarot?)

Creació d’un conte, passar-lo a storyboard i a vídeo. (amb cartes tarot?)

REALITZACIÓ D’UN GUIÓ A PARTIR D’UN TEXT

60 contes molt útils per treballar els valors

Drets d’autor.

Copyright i Copyleft / CreativeCommons

copy

copyrigth-copyleft-y-creative-commonscreative-commons11

Pàgines Web on trobar imatges/videos/musica. Sense drets d’autor o lliures:

Google imatges: “herramiendas de búsqueda” “Derechos de uso”

Imatges:  https://www.flickr.com/creativecommons/http://commons.wikimedia.org/wiki/Main_Page

Vídeos:  http://www.beeple-crap.com/vjclips.php

Temes de música i so:  http://freemusicarchive.org/,   http://dig.ccmixter.org/tags/instrumental

Veus: http://ccmixter.org/view/media/pells

Programari.

Open Source

Imatges: Gimp2

Dibuix vectoria: Inkscape

Creació d’animació en 3D vídeo: Blender

Edició de so i música: Ardour (Només per Linux i OS X)

Dibuix en 3D: Sketchup “gratis”

 

 

 

Anuncis