Bàsic

Escalfament:

  • troba el teu Esperit Creatiu (visualització) + dibuixa’l
  • Inventa Metàfores + escriptura creativa en frases + performance
  • Exercici d’escriptura lliure
  • grup + poema + actuació
  • poema en moviment

(Exercicis extrets de PYE Partners for Youth Empowerment. Facilitacion Creativa)

______________

Art thinking: L’Art com….

-un motor pel canvi social.

-pràctiques productores de coneixement.

-una eina per desarticular «la potència performativa de les imatges capitalistes»: aprenen amb les imatges, i saber-les analitzar, ens farà més lliures, menys lligats a l’autocontrol, al consum massiu, a les desigualtats social, a la violència o a la depressió.

-el llenguatge visual: la mare de tots els llenguatges.

-el poder per crear i transformar el nostre propi relat i sortir dels macrorelats imposats.

-un espai per repensar la societat, la bellesa, les identitats, i el posicionament en la vida.

-un remix inesperat de tot el que som, hem vist i hem viscut. Allò local, social i global.

-una acció que mai acaba.

sistema de les arts

Art, artesania i disseny. Definició dels conceptes.

La Percepció. (sentits + cultura)

Els 5 sentits

La cultura

“La cultura és la creació i realització de valors, normes i béns materials per l’ésser humà. Es pot referir a un període històric o àmbit geogràfic determinat (cultura del Renaixement, cultura catalana);[1] també pot referir-se alhora a tot allò que fa una persona culta i als sentiments o costums d’un poble com a grup. Es pot definir des d’una aproximació axiològica o descriptiva, que es mou entre les oposicions cultura/natura o cultura/societat” Wiki”

La realitat i la seva imatge

Despertar la mirada

Veure: aplicar el sentit de la vista sobre les coses que ens envolten (acte involuntari)

Mirar: fixar la vista sobre una cosa que ens interessa, aïllant-la del seu entorn (acte voluntari)

Percebre: copsar i retenir les característiques d’allò que rebem a través dels nostres sentits i transformar-lo en informació.

Sentits + cultura: percepció.

El dibuix com a eina x aprendre a mirar. Tothom sap dibuixar, és un llenguatge més.

No tots veiem el mateix (germans Lumière: Arribada del tren a l’estació de l’any 1895)

L’art com a mirada fèrtil, ens ajuda a veure les coses quotidianes des d’un altre punt de vista, o des de una nova perspectiva.

Claude Monet. Impressió del sol naixent. (1872) / Marcel Duchamp. Font (1971).

Imatges ambigües:

imatges ambigues3

imatges ambigues

imatges ambigues1

Il·lusions òptiques:

illusions1

ilusions optiques2

ilusions optiques3

1ilusionsoptiques.jpeg

il.lusions optiques

Figures impossibles:

figurafigura1figura2figura3

 Escher figura5

figura6

El dibuix.

https://teresajounou.files.wordpress.com/2012/07/hemisferios1.jpg

L’hemisferi esquerre és més analític, és l’encarregat de la part més racional, la lògica, treballa amb paraules, és més rígid, etc. En canvi, l’hemisferi dret és més holístic, s’encarrega de les funcions creatives, és més intuïtiu, perceptiu, treballa amb llenguatge metafòric i simbòlic, amb imatges, és més flexible, etc.* (extret de TeresaJou)

Dossier Betty Edwards (Drawing on the right side of the brain):

-cara/copa // cara/copa monstre

-dibuix invertit

-aprendre a mirar contorn: mà sense mirar

-objecte natural (verdura / fruita)

-paper arrugat / mà mirant 30% al paper

-objecte natural (excurssió)

-sabates de cordons

-mà agafant un bolígraf, mirant 60% al paper + clarobscurs

Dossier Betty Edwards. Explicació

Visalització Walk into the forest

Elements bàsics.

Punt, línia, pla, taca, forma, color, textura visual i tàctil, equilibri, moviment, pes visual, direccions, ritme, proporcions, simetria.

La composició.

Ordre!

Elements de la composició: (eixos o esquemes de la composició / format / figura o fons / pes o equilibri / simetria / ritme o moviment / proporció)

Esquema de composició:

composicióhcomposicióhformat

Resultat d'imatges de figura fonsfigura / fons

Línies de força: mireu aquest enllaç!!: La Composicion. Diaz Martos

Pes visual: (+ a dalt, + a la dreta / color, grandària, to)

Resultat d'imatges de pes visual

Resultat d'imatges de pes visual color

Resultat d'imatges de el to del color

Equilibri (eix de simetria, simetria axial,  simetria central)

Resultat d'imatges de simetria axialResultat d'imatges de simetria central

Ritme o moviment: estàtica, dinàmica

vertical/horitzontal

composicióhocomposicióhe¡

Ritme (moviment amb repetició d’elements)

Resultat d'imatges de ritme visual

Proporció (8 caps). Relació matemàtica sistemàtica de dos elements entre ells i amb les diverses parts d’un conjunt, segons un complex de regles equivalents a les mètriques de la poesia i la música, amb l’objectiu de produir un efecte d’harmonia o bé el de cenyir-se a unes normes teòriques o a unes convencions.

Els elements bàsics.

0. El suport.

       2D: paper “cartolina, vegetal, aquarel·la, cartró,… / paret / terra

       3D: espai tipus capsa / habitació / edifici…

0. L’eina (llapis)

….4H, 3H, 2H, HB, 2B, 3B, 4B….

1. El punt.

       Element geomètric més bàsic.

       Puntillisme : mescla òptica : el pixel

2. La línia.

       Successió de punts

       Determina formes i espais

       Es pot representar objectes o idees que encara no existeixen

       Fa més comprensible l’estudi científic (dibuix més clar que fotografia)

Tipus de línies.

       Geomètriques (rectes, corbes, trencades)

con

       A mà alçada

Formes de línies:

       Horitzontal, vertical, obliqua, corba

3. El pla.

       Un contorn determina un pla

       Un pla té dues dimensions

Plans demostrats amb formes:

       Geomètriques (quadrat, triangle, circumferència)

       Orgàniques (contorn lliure)

4. La textura.

        Artificial / Natural

        S’aconsegueix amb línies, frottage, collage, ombres (pròpia / auto-projectada / projectada),…

5. La proporció.

        La relació existent entre les diferents parts d’un tot o d’aquestes parts amb un conjunt.

6. La tipografia.

        “L’art de col·locar correctament el material d’imprimir, d’acord amb un propòsit específic: el de col·locar les lletres, repartir l’espai i organitzar els tipus amb vista a prestar al lector la màxima ajuda per la comprensió del text.”

— Stanley Morison, First principles of typography (1929)

Possibles Pràctiques:

Puntillisme: dibuixar amb punts de color, pintar amb punts de color i no amb línies
Contorn: descobrir que hi ha línies de contorn interiors que ens serviran per donar detall
Làmpades: creació de 3D amb l’ombra, saber d’on ve la llum per expressar realitat
Frottage: unificació d’idea, despertar l’imaginari, aprendre crear textures
Dinosaure: aprendre a ampliar dibuixos tenint el compte les proporcions, visió global del dibuix
Tipografia: veure les qualitats de les diferents tipografies: suaus, agressives, antigues, elegants…

homecavall

Captura de pantalla 2016-06-29 a las 13.33.43.png

La llum i el color.

https://www.rtve.es/alacarta/videos/metropolis/metropolis-eugenia-balcells/1570441/

  1. To: el color ex: vermell
  2. Saturació: puresa de color (sense blanc, ni negre)
  3. Valor: lluminositat d’un color respecte a un altre:

Fitxer:Grafica de color HSV.gif - Viquipèdia, l'enciclopèdia lliure

4. Barreja de Color: (Additiva, subtractiva, partitiva). Mescla Additiva: RGB: red, green, blue (digital)Mescla Subtractiva: CMYK: cian, magenta, yellow, blak (impressores). Partitiva: barreja retiniana “impressionistes”.

llum1

5. Cercle Cromàtic:

freds_calids

6. Harmonia i contrast: harmònics es toquen, contrastats de punta a punta del cercle cromàtic. Colors implosius (dolor dominant, colors neutralitzats, tèrmiques). Colors Explosius: tètrades, complementaris)

harmonico

7. Ritmes cromàtics

El Laberinto Mágico: Ritmes cromàtics (Jordi Artigas, 1978)

8. Perspectives cromàtiques

Artigau: 50 anys capficat en la pintura“Pintor: Artigau”

9. Interacció del color amb contacte amb altres colors, ens donen sensacions diferents. (Albers “Bauhaus”, Eva Heller)

Interacciones cromáticas y percepción del color | El Blog de ...

Possibles Pràctiques:
Roda del Color: creació de tots els colors utilitzant només els primaris
Saturació del Color: degradats de colors, harmònics i contrastats

escala

La Psicologia del color

La psicologia del color. PWP

Possibles Pràctiques:
3h Colors freds o càlids: aplicació de la gamma de colors freds o càlids, còpia d’imatge
2h Harmònics en el paisatge: utilització dels colors harmònics en paisatge
2h Complementaris: retrat
3h Fotomuntatge: aplicació de tot l’après fins ara

hometriangles

Funcions dels missatges visuals: expressiu, estètic, informatiu, persuasiu o exhortatiu.

expressiu: expressa emocions

saturno

 estètic: ensenya bellesa

Noire et Blanche, 1926

informatiu: informa

map

Exhortatiu: Intenta convèncer, modifica conducta.

maps3

maps2

Emissor, missatge (forma i contingut) i receptor.

Emissor: qui fa el missatge. Poden ser grans companyies amb varis mitjans o multinacionals. Aquestes poden crear realitats i opinions. Si a un gran públic els agrada, es veu com neixen personatges influents en la cultura “personatges o mitjans estrella”. Poden ser públics o privats.

Missatge (Forma): és la manera com el missatge es presentat: colors, formes, textures….

Missatge (Contingut): és allò que s’està expressant en el missatge, el que es vol dir, i com ho diu.

Estem vivint ara mateix una invasió informativa i de la imatge: crea un imaginari col·lectiu (tota la població, una mateixa idea): Estereotip

Receptor: Públic Objectiu: qui rep el missatge (conductors, gent jove,…). Com el diferent públic accepta, escolta i adopta el missatge: com una idea comunicada a través de canals i els temps entre els membres d’un sistema social és acceptada i divulgada per les xarxes socials.” Teoria DIFFUSION OF INNOVATION

330px-Diffusion_of_ideas.svg.png

Exemples a analitzar:

anunci1

anunci2

anunci3

anunci4

anunci5

Plans, angles i profunditat.

encuadre-y-angulos-de-vision-2-638.jpg

angulos

Plans i angles

El cómic i l’Storyboard.

Còmic

-imatge seqüencial (imatge + text)

-precedents les esteles mesopotàmiques i la ceràmica grega

Resultado de imagen de esteles mesopotàmiquesResultado de imagen de ceràmica grega

-el còmic serà l’origen de les pel·lícules d’animació com les de Walt Diseny

-tant a Amèrica com a Europa es creen personatges famosos que canviaran la nostra visió del món com:

Tintin

Resultat d'imatges per a "tintin"

Astèrix

Resultat d'imatges per a "asterix"

Mafalda

Resultat d'imatges per a "mafalda"

Superman

Resultat d'imatges per a "superman"

Spiderman

Resultat d'imatges per a "spiderman comic"

Mortadelo y Filemon

Resultat d'imatges per a "mortadelo i filemon"

Daria (1997)

Resultat d'imatges per a "daria comic"

Persepolis (2007)

PERSÉPOLIS INTEGRAL

Capitana Marvel (2019)

LA VIDA DE LA CAPITANA MARVEL

-Còmic és un llenguatge on s’hi relaciones diferents codis (dibuix, pintura, foto, cine) (la taca i la línia és la base, pot haver-hi color) (imatge de gran iconicitat)

visual-i-plastica-eso-1-el-cmic-7-638bafarada-5.jpg

posiciones-comunes0308

b09fcfca20ef60546eb46d12ac6aaef0

Kenneth_chan_storyboard001.jpeg

Drets d’autor.

Copyright i Copyleft / CreativeCommons

copy

copyrigth-copyleft-y-creative-commonscreative-commons11

Pàgines Web on trobar imatges/videos/musica. Sense drets d’autor o lliures:

Google imatges: “herramiendas de búsqueda” “Derechos de uso”

Imatges:  https://www.flickr.com/creativecommons/http://commons.wikimedia.org/wiki/Main_Page

Vídeos:  http://www.beeple-crap.com/vjclips.php

Temes de música i so:  http://freemusicarchive.org/,http://dig.ccmixter.org/tags/instrumental

Veus: http://ccmixter.org/view/media/pells

Programari.

Open Source

Imatges: Gimp2

Dibuix vectoria: Inkscape

Creació d’animació en 3D vídeo: Blender

Edició de so i música: Ardour (Només per Linux i OS X)

Dibuix en 3D: Sketchup “gratis”

Possibles pràctiques:

Crear persones / Crear expressions / Crear paisatges.

Elements del llenguatge del còmic: vinyeta, bafarada, cartutx, onomatopeies, metàfores visuals, línies cinètiques.

DIBUIX: còmic de 2 personatges, 6 plans, 2 angles, paisatge. / FOTOGRAFIA.

VÍDEO: emoticones / walk into the fortest / Utilització del document word amb fotografies.

Storyboard donat el guió.

El viatge de l’Heroi (amb cartes tarot?)

Creació d’un conte, passar-lo a storyboard i a vídeo. (amb cartes tarot?)

REALITZACIÓ D’UN GUIÓ A PARTIR D’UN TEXT

60 contes molt útils per treballar els valors

Teoria Gestalt:

“La ment configura, a través de certes lleis, els elements que arriben a ella a través dels canals sensorials (percepció) o de la memòria (pensament, intel·ligència i resolució de problemes). En l’experiència del medi ambient, aquesta configuració té un caràcter primari per sobre els elements que la conformen, i la suma d’aquests últims per si sols no podria portar-nos, per tant, a la comprensió del funcionament mental. Aquest plantejament s’il·lustra amb l’enunciat: “el tot és més que la suma de les parts”, amb el qual s’ha identificat amb major freqüència a aquesta escola psicològica.
  • Llei del tancament – La nostra ment afegeix els elements que manquen per a completar una figura.1
  • Resultat d'imatges de llei gestalt
  • Llei de la semblança – La nostra ment agrupa els elements semblants en una entitat. La semblança depèn de la forma, la grandària, el color i la brillantor dels elements.

Resultat d'imatges de llei gestalt semblança

  • Llei de la proximitat – L’agrupament parcial o seqüencial d’elements per la nostra ment.Resultat d'imatges de llei gestalt proximitat
  • Llei de simetria – Les imatges simètriques són percebudes com a iguals, com un sol element, en la distància.

Resultat d'imatges de llei gestalt simetria

  • Llei de continuïtat – La ment continua un patró, fins i tot després que aquest desaparega.Resultat d'imatges de llei gestalt continuidad
  • Llei de la comunitat – Molts elements movent-se en la mateixa direcció són percebuts com un únic element.”

Resultat d'imatges de llei gestalt comunitat