- 0. Escalfament i Art thinking
- 2. Elements formals
- 2.1. Origen (punt, línia, pla, suport)
- 2.2. Composició
- 2.2.1. Format
- 2.2.2. Figura / Fons
- 2.2.3. Línies de força
- 2.2.4. Pes Visual
- 2.2.5. Equilibri
- 2.2.6. Ritme / Moviment
- 2.2.7. Proporció
- 2.3. Textura
- 2.4. Tipografia
- 2.5. Gestalt
- 2.6. La llum i el color
- 2.6.1. To
- 2.6.2. Saturació
- 2.6.3. Valor
- 2.6.4. Barreja
- 2.6.5. Cercle Cromàtic
- 2.6.6. Harmonia i Contrast
- 2.6.7. Ritmes Cromàtics
- 2.6.8. Perspectives Cromàtiques
- 2.6.9. Interacció
- 2.6.10. Psicologia del color
- 3. Missatges Visuals
- 3.1. Funcions
- 3.2. Emissor, Missatge (forma i contingut), Receptor
- 3.3. Plans i Angles
- 3.4. El còmic i l’Storyboard
- 3.5. Drets d’autor
- 3.6. Programari
0. Escalfament:
- troba el teu Esperit Creatiu (visualització) + dibuixa’l
- Inventa Metàfores + escriptura creativa en frases + performance
- Exercici d’escriptura lliure
- grup + poema + actuació
- poema en moviment
(Exercicis extrets de PYE Partners for Youth Empowerment. Facilitacion Creativa)
Art thinking: L’Art com….
-un motor pel canvi social.
-pràctiques productores de coneixement.
-una eina per desarticular «la potència performativa de les imatges capitalistes»: aprenen amb les imatges, i saber-les analitzar, ens farà més lliures, menys lligats a l’autocontrol, al consum massiu, a les desigualtats social, a la violència o a la depressió.
-el llenguatge visual: la mare de tots els llenguatges.
-el poder per crear i transformar el nostre propi relat i sortir dels macrorelats imposats.
-un espai per repensar la societat, la bellesa, les identitats, i el posicionament en la vida.
-un remix inesperat de tot el que som, hem vist i hem viscut. Allò local, social i global.
-una acció que mai acaba.

Art, artesania i disseny. Definició dels conceptes.
1. Percepció: els sentits + la cultura
Veure: aplicar el sentit de la vista sobre les coses que ens envolten (acte involuntari)
Mirar: fixar la vista sobre una cosa que ens interessa, aïllant-la del seu entorn (acte voluntari)
Percebre: copsar i retenir les característiques d’allò que rebem a través dels nostres sentits i transformar-lo en informació (entendre, quan unim els sentits i la cultura)
Els 5 sentits
- Vista (als ulls)
- Oïda (a l’orella mitjana i interna, després de la recepció sonora a través de l’orella externa)
- Olfacte (a la pituïtària, al final dels conductes nasals)
- Gust (a la llengua)
- Tacte (a les terminals nervioses de la pell)
La cultura
“La cultura és la creació i realització de valors, normes i béns materials per l’ésser humà. Es pot referir a un període històric o àmbit geogràfic determinat (cultura del Renaixement, cultura catalana);[1] també pot referir-se alhora a tot allò que fa una persona culta i als sentiments o costums d’un poble com a grup. Es pot definir des d’una aproximació axiològica o descriptiva, que es mou entre les oposicions cultura/natura o cultura/societat” Wiki”
La percepció ens fa reflexionar sobre la realitat i la seva imatge. NO TOTS VEIEM EL MATEIX!. Per exemple en les primeres pel·lícules dels germans Lumière, les persones es pensaven que els atropellaria el tren.
El dibuix ens afina la percepció, ja que despertem la mirada, aprenem a mirar, el dibuix és un llenguatge més.
L’art com a mirada fèrtil, ens ajuda a veure les coses quotidianes des d’un altre punt de vista, o des de una nova perspectiva.
Claude Monet. Impressió del sol naixent. (1872) / Marcel Duchamp. Font (1971).
Mirem com la percepció ens enganya:
Imatges ambigües:



Il·lusions òptiques:





Figures impossibles:





El dibuix.

L’hemisferi esquerre és més analític, és l’encarregat de la part més racional, la lògica, treballa amb paraules, és més rígid, etc. En canvi, l’hemisferi dret és més holístic, s’encarrega de les funcions creatives, és més intuïtiu, perceptiu, treballa amb llenguatge metafòric i simbòlic, amb imatges, és més flexible, etc.* (extret de TeresaJou)
Dossier Betty Edwards (Drawing on the right side of the brain):
-cara/copa // cara/copa monstre
-dibuix invertit
-aprendre a mirar contorn: mà sense mirar
-objecte natural (verdura / fruita)
-paper arrugat / mà mirant 30% al paper
-objecte natural (excurssió)
-sabates de cordons
-mà agafant un bolígraf, mirant 60% al paper + clarobscurs
Visalització Walk into the forest
2. Elements formals
2.1. L’origen:
El punt.
Element geomètric més bàsic.
Puntillisme : mescla òptica : el pixel
La línia.
Successió de punts
Determina formes i espais
Es pot representar objectes o idees que encara no existeixen
Fa més comprensible l’estudi científic (dibuix més clar que fotografia)
Tipus de línies.
Geomètriques (rectes, corbes, trencades)

A mà alçada
Formes de línies:
Horitzontal, vertical, obliqua, corba
El pla.
Un contorn determina un pla
Un pla té dues dimensions
Plans demostrats amb formes:
Geomètriques (quadrat, triangle, circumferència)
Orgàniques (contorn lliure)
El suport.
2D: paper “cartolina, vegetal, aquarel·la, cartró,… / paret / terra / digital
3D: espai tipus capsa / habitació / edifici…
2.2. La composició.
Ordre!
Elements de la composició: (eixos o esquemes de la composició / format / figura o fons / pes o equilibri / simetria / ritme o moviment / proporció)
2.2.1. Format:


2.2.2. Figura / fons:

2.2.3. Línies de força: mireu aquest enllaç!!: La Composicion. Diaz Martos
2.2.4. Pes visual: (+ a dalt, + a la dreta / color, grandària, to)



2.2.5. Equilibri (eix de simetria, simetria axial, simetria central)


2.2.6. Ritme o moviment: estàtica, dinàmica
vertical/horitzontal
¡
Ritme (moviment amb repetició d’elements)

2.2.7. Proporció (8 caps). Relació matemàtica sistemàtica de dos elements entre ells i amb les diverses parts d’un conjunt, segons un complex de regles equivalents a les mètriques de la poesia i la música, amb l’objectiu de produir un efecte d’harmonia o bé el de cenyir-se a unes normes teòriques o a unes convencions.

2.3. La textura.
Artificial / Natural
S’aconsegueix amb línies, frottage, collage, ombres (pròpia / auto-projectada / projectada),…
2.4. La tipografia.
“L’art de col·locar correctament el material d’imprimir, d’acord amb un propòsit específic: el de col·locar les lletres, repartir l’espai i organitzar els tipus amb vista a prestar al lector la màxima ajuda per la comprensió del text.”
— Stanley Morison, First principles of typography (1929)

2.5. Teoria Gestalt.



- Llei del tancament – La nostra ment afegeix els elements que manquen per a completar una figura.1
- Llei de la semblança – La nostra ment agrupa els elements semblants en una entitat. La semblança depèn de la forma, la grandària, el color i la brillantor dels elements.

- Llei de la proximitat – L’agrupament parcial o seqüencial d’elements per la nostra ment.
- Llei de simetria – Les imatges simètriques són percebudes com a iguals, com un sol element, en la distància.

- Llei de continuïtat – La ment continua un patró, fins i tot després que aquest desaparega.
- Llei de la comunitat – Molts elements movent-se en la mateixa direcció són percebuts com un únic element.”

Analitzem els quadres
Què hi veig?: Descripció del quadre: format vertical/horitzontal, figura/fons, línies de força, pes visual, equilibri, ritme/moviment, proporció, textura, tipografia, teoria gestalt, color… Què hi entenc? Quines sensacions em dóna?

Què hi veig?: Descripció del quadre: format vertical/horitzontal, figura/fons, línies de força, pes visual, equilibri, ritme/moviment, proporció, textura, tipografia, teoria gestalt, color… Què hi entenc? Quines sensacions em dóna?

Què hi veig?: Descripció del quadre: format vertical/horitzontal, figura/fons, línies de força, pes visual, equilibri, ritme/moviment, proporció, textura, tipografia, teoria gestalt, color… Què hi entenc? Quines sensacions em dóna?

Possibles Pràctiques:
Puntillisme: dibuixar amb punts de color, pintar amb punts de color i no amb línies
Contorn: descobrir que hi ha línies de contorn interiors que ens serviran per donar detall
Làmpades: creació de 3D amb l’ombra, saber d’on ve la llum per expressar realitat
Frottage: unificació d’idea, despertar l’imaginari, aprendre crear textures
Dinosaure: aprendre a ampliar dibuixos tenint el compte les proporcions, visió global del dibuix
Tipografia: veure les qualitats de les diferents tipografies: suaus, agressives, antigues, elegants…

2.6. La llum i el color.
https://www.rtve.es/alacarta/videos/metropolis/metropolis-eugenia-balcells/1570441/
-
To: el color ex: vermell
-
Saturació: puresa de color (sense blanc, ni negre)
-
Valor: lluminositat d’un color respecte a un altre:

4. Barreja de Color: (Additiva, subtractiva, partitiva). Mescla Additiva: RGB: red, green, blue (digital)Mescla Subtractiva: CMYK: cian, magenta, yellow, blak (impressores). Partitiva: barreja retiniana “impressionistes”.

5. Cercle Cromàtic:

6. Harmonia i contrast: harmònics es toquen, contrastats de punta a punta del cercle cromàtic. Colors implosius (dolor dominant, colors neutralitzats, tèrmiques). Colors Explosius: tètrades, complementaris)

7. Ritmes cromàtics

8. Perspectives cromàtiques
“Pintor: Artigau”
9. Interacció del color amb contacte amb altres colors, ens donen sensacions diferents. (Albers “Bauhaus”, Eva Heller)

Possibles Pràctiques:
Roda del Color: creació de tots els colors utilitzant només els primaris
Saturació del Color: degradats de colors, harmònics i contrastats

10. La Psicologia del color

https://www.ccma.cat/tv3/colors-en-serie/capitols/
https://unventilador.blogspot.com/p/videoart_8.html
Possibles Pràctiques:
3h Colors freds o càlids: aplicació de la gamma de colors freds o càlids, còpia d’imatge
2h Harmònics en el paisatge: utilització dels colors harmònics en paisatge
2h Complementaris: retrat
3h Fotomuntatge: aplicació de tot l’après fins ara

3. Missatges Visuals
3.1. Funcions dels missatges visuals: expressiu, estètic, informatiu, persuasiu.
expressiu: expressa emocions

estètic: ensenya bellesa

informatiu: informa

Persuasiu: Intenta convèncer, modifica conducta.

3.2. Emissor, missatge (forma i contingut) i receptor.
Emissor: qui fa el missatge. Poden ser grans companyies amb diversos mitjans o multinacionals. Aquestes poden crear realitats i opinions. Si a un gran públic els agrada, es veu com neixen personatges influents en la cultura “personatges o mitjans estrella”. Poden ser públics o privats.
Missatge (Forma): és la manera com el missatge és presentat: colors, formes, textures…
Missatge (Contingut): és allò que s’està expressant en el missatge, el que es vol dir, i com ho diu.
Receptor: Públic Objectiu: qui rep el missatge (conductors, gent jove,…). A tenir en compte com el diferent públic accepta, escolta i adopta el missatge: com una idea comunicada a través de canals i els temps, entre els membres d’un sistema social, és acceptada i divulgada per les xarxes socials.” Teoria DIFFUSION OF INNOVATION

Pràctica: Analitza els següents missatges (Qui és l’emissor, i el receptor? Quina és la forma i el contingut del missatge?)
Exemples a analitzar:





Estem vivint ara mateix una invasió informativa i de la imatge: crea un imaginari col·lectiu (tota la població, una mateixa idea): Estereotip
3.3. Plans, angles i profunditat.


3.4. El cómic i l’Storyboard.
Còmic
-imatge seqüencial (imatge + text)
-precedents de l’art mesopotàmic i la ceràmica grega


-el còmic serà l’origen de les pel·lícules d’animació com les de Walt Diseny

-tant a Amèrica com a Europa es creen personatges famosos que canviaran la nostra visió del món com:
Tintin (França 1929)

Astèrix (França 1960)
Mafalda (Argentina 1964)

Superman (EUA 1938)

Spiderman (EUA 1962)

Mortadelo y Filemon
:format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/A-4312467-1476949052-7891.jpeg.jpg)
Daria (1997)

Persepolis (2007)

Capitana Marvel (2019)

-Còmic és un llenguatge on s’hi relaciones diferents codis (dibuix, pintura, foto, cine) (la taca i la línia és la base, pot haver-hi color) (imatge de gran iconicitat)







3.5. Drets d’autor.
Copyright i Copyleft / CreativeCommons



3.6. Programari.
Imatges: Gimp2
Dibuix vectoria: Inkscape
Creació d’animació en 3D vídeo: Blender
Edició de so i música: Ardour (Només per Linux i OS X)
Dibuix en 3D: Sketchup “gratis”
Possibles pràctiques:
Crear persones / Crear expressions / Crear paisatges.
Elements del llenguatge del còmic: vinyeta, bafarada, cartutx, onomatopeies, metàfores visuals, línies cinètiques.
DIBUIX: còmic de 2 personatges, 6 plans, 2 angles, paisatge. / FOTOGRAFIA.
VÍDEO: emoticones / walk into the fortest / Utilització del document word amb fotografies.
Storyboard donat el guió.
El viatge de l’Heroi (amb cartes tarot?)
Creació d’un conte, passar-lo a storyboard i a vídeo. (amb cartes tarot?)